Dag 12 tm 14: Time to relax!

Dag 12-14, de laatste dagen van ons Kenia avontuur!

De laatste dagen zijn aangebroken, en deze staan in het kader van heerlijk relaxen in het fantastische Diani Sea Resort om alle overweldigende indrukken een plekje te geven en even bij te komen na alle intense belevenissen die we hebben mogen meemaken. Het land en wildlife zijn prachtig, de fietstocht uitdagend en de indrukken die de weesmeisjes en de locals achterlieten overweldigend. Wat een ongelooflijk mooie ervaring! En wat een geweldig sponsorbedrag van meer dan €50,000 wat 100% aan de VDT-weesmeisjes wordt besteed.
Veel dank en lof een Verkaart Development Team, niet alleen voor de fantastische projecten die zij hebben neergezet maar ook voor dit geweldig mooie avontuur. Dank aan onze enthousiaste teamgenoten voor alle gezelligheid en saamhorigheid; we hebben veel samen meegemaakt en immens van jullie genoten! En dank aan Barend want om deze ervaring met je partner te mogen delen, is toch wel heel bijzonder….
En de mooiste boodschap die ik van deze reis heb meegekregen is dat eenvoud geen armoede is, integendeel!

Dag 11: Bezoek aan Kwale High School, Henny’s Academy en Gehandicapten Internaat

Dag 11, bezoek aan een aantal VDT-projecten, yes!

Allereerst zijn we naar Kwale High School en internaat geweest en hebben we geholpen met schoolfoto’s maken. Een mooie foto voor school, en een gekke foto voor de sponsor 😜. Daarna naar Henny’s Academy gegaan, een geweldige basisschool in Kwale waarvan de weesmeisjes regelmatig doorstromen naar de VDT High Schools. Mooie school met prachtige kindjes! En tenslotte hebben we de School for the Mentally Challenged bezocht, een internaat voor gehandicapten. Heel veel lof voor wat VDT daar heeft neergezet, ongelooflijk mooi en indrukwekkend om te zien. Met zelfs een zelfstandig half-way-home huis voor de gehandicapte kinderen die worden klaargestoomd om binnenkort weer terug naar huis te gaan. Mijn Nederlandse fietsttoeter bij de kinderen achtergelaten voor op een rolstoel, vonden ze hilarisch! Wat zullen ze een lawaai maken haha!!
Alles bij elkaar veel ingrijpende indrukken en mooie beelden die ons altijd bij zullen blijven…. prachtig!

Dag 10: Meisjesdag: sport- en spel dag voor alle weesmeisjes!

Dag 10, meisjesdag!!

Een geweldige sport-, spel- en dansdag georganiseerd door de leerlingen van het Segbroek College (Den Haag) en Erasmiaans Gymnasium (Rotterdam) op Diani Beach. Zo’n 350 eerstejaars weesmeisjes van alle verschillende VDT-internaten kijken daar een heel jaar naar uit en wat hebben we gesport, gefeest en genoten! En aan ons de eer om een groepje te begeleiden. Geweldig om de interactie te zien tussen de Keniaanse leerlingen en de Nederlandse leerlingen, hoe ze met elkaar omgingen, ontzettend mooi en bijzonder om mee te maken!

Dag 9: Geweldig mooie laatste fietsdag met de finish op het prachtige strand van Diani Beach!

Dag 9, de laatste dag op de fiets!

Na het geweldig ontvangst en de fantastische feestavond op Kingwede Secundairy School in Ukunda, mochten we vannacht een nachtje in de bedden van de weesmeisjes slapen op het internaat, met weliswaar een echte “douche”. Dus heerlijk fris stapte we vandaag weer op de fiets nadat we eerst een indrukwekkende rondleiding kregen door de school. Wat hebben die meiden een discipline, en wat heeft VDT daar een prachtig project neergezet! Ongelooflijk! We zijn daarna naar de Polytechnische school gefietst, een ander project van VDT waar de kinderen leren naaien, meubels maken, lassen, computeren enz enz. Wederom een indrukwekkend project. De meiden gingen zelf voor ons dansen! Vervolgens geluncht op een top plek samen met de hikers, waarna we voor de laatste keer op de fiets sprongen om de 500 km aan te tikken! Met als klap op de vuurpijl een geweldige finish op het parelwitte strand van Diani Beach!! Trots op ons hele team, het was een flinke en pittige uitdaging die totaal meer dan €50,000 aan sponsorgeld heeft opgeleverd voor de VDT-weesmeisjes, fantastisch!!. En daar hebben we het allemaal met veel liefde voor gedaan!! Dank aan alle sponsors!!

En nu?? Tijd om heerlijk te chillen!

Dag 8: Emotionele dag vol met ontzettend mooie herinneringen!

Dag 8, een van de meest emotionele en ingrijpende dagen van onze reis….

Na het ontwaken tussen 16 mannen in een klaslokaal (bijzonder goed geslapen trouwens haha!!), begon de dag al fantastisch doordat we bellen gingen blazen met de peuterspeelzaal van de school, iets wat die kinderen nog nooit eerder hadden gezien. Voor ons een erg ingrijpend tafereel. Vervolgens sprongen we weer redelijk uitgerust op de fiets om de mooie route van Shimba Hills naar Kwale te fietsen. Tijdens de lunch werden we verrast door onze tweede fietsgroep die voor iedereen verse kokosnoten uit het dorp hadden meegenomen, geweldig! Daarna werd onze lunch gedeeld met de locals, waarbij de kleine kindjes zittend in het gras, met hun handen de rijst van onze gebruikte borden gingen opeten, een emotioneel en heftig gebeuren maar tevens ontzettend mooi. De fietsreis werd weer hervat, met als verrassing aan het einde van de middag een route die eindigde op een fantastisch mooi wit strand en de zee! Alsof dat nog niet genoeg was, werden we daarna door 850 feestende en mega enthousiaste weesmeisjes binnengehaald op het internaat, waar we een groot feest met ze vierden en waar we tevens bleven overnachten. Alles bij elkaar een emotionele dag vol met ontzettend mooie herinneringen!

Dag 7: Shimba Hills, klimmen, klimmen en nog eens klimmen, gaaf!

Dag 7, vandaag begon het tweede deel van onze reis.

Na ons laatste nachtje in de tentjes, afscheid genomen van ons begeleidend team en met de bus richting Mombassa gereden. Bij Mwache Forest uitgestapt waar een heerlijke picnic-lunch en een nieuw begeleidend team voor ons klaar stond, geweldig! Na de lunch weer op de fiets verder gegaan naar Shimba Hills. Langs veel dorpjes gereden, over een mooie brug geklommen, hartelijk verwelkomd door veel schoolkinderen en overnacht op een basisschooltje. Met 16 mannen in 1 lokaaltje de nacht doorbrengen….. een droom die uitkomt, of my worst nightmare? 😱

Dag 6: 24 km klimmen gevolgd door 30 km afdaling op rul zand en over rotsen, pittig!!

Dag 6, de meest pittige fietsdag!

We zijn in Chyulu Hills een berg omhoog gefietst (24 km klim!) om vervolgens aan de andere kant weer af te dalen; 30 km in hoge snelheid en met volle concentratie over rotsen, stenen en zand. Grensverleggend! Bovenop de berg een prachtige lunchplek gecreëerd en natuurlijk een foto momentje. Na de afdaling doorgefietst naar Makueni waar ons volgende tentenkamp op een prachtige plek werd opgeslagen.
In de namiddag met Patrick naar ziekenhuis in dorp geweest waar bleek dat zijn arm uit de kom was en gebroken was, na een flinke val op de afdaling vandaag. Wat een pech!!

Dag 5: Van Amboseli naar Chyulu National Park, fantastisch!

Dag 5 van onze sponsorrit door Kenia.

We hebben Amboseli National Park verlaten en we zijn naar Chyulu National Park gefietst over oa een geweldig track! Heerlijk fietsen over kleine slingerpaadjes en door riviertjes in een pittig tempo. Wederom veel stof en zand maar gelukkig stond ons volgende tentenkamp naast een drinkplaats voor koeien, waarin wij ons bij aankomst heerlijk konden wassen, hilarisch! Het stonk vreselijk naar koeien, maar desondanks kwamen we er toch veel schoner uit. Helaas is Marleen vandaag hard gevallen met als gevolg een flinke wond op haar arm. Hierdoor moest zij haar fietsavontuur helaas beëindigen, wat zowel voor Marleen als voor de rest van de groep een ontzettende domper was…

Dag 4: Game-drive door Amboseli National Park, wauw!

Dag 4 in Kenia, rustdag!

In ochtend de mtb ingeruild voor een jeep en een geweldige safari gedaan door Amboseli National Park. Wat veel dieren, ongelooflijk, van olifant tot cheeta, en van struisvogel tot flamingo. We hebben genoten!! En in de middag onder bescherming van rangers naar een lodge gewandeld waar we heerlijk konden genieten van een koud drankje en een mooi zwembad met uitkijk op een drinkplaats voor giraffen en olifanten, top!!
Fysiek zijn we weer een beetje hersteld, en tegelijkertijd hebben we heerlijk kunnen genieten van al het moois wat Kenia te bieden heeft, wat een prachtig land! Morgen weer knallen op de fiets!

Dag 3: Dwars door Amboseli National Park fietsen, ongelooflijk mooi!

Dag 3 van ons avontuur en we gaan door Amboseli National Park fietsen, spannend!!

Vol met dieren, en met name veel olifanten. We werden dan ook vergezeld met extra rangers want dat was serieuze business! En inderdaad olifanten gezien, zelfs bij aankomst in het tentenkamp liepen er een aantal olifanten vlak langs onze tent. Vergezeld door giraffen, fantastisch tafereel! Verder was de fietstocht grensverleggend…. erg zwaar en lang, heet en stoffig, met het laatste stuk veel klimmen. Maar uiteindelijk moe maar voldaan boven aangekomen, een fantastische plek voor ons tentenkamp!
Geweldige dag zo midden in de jungle van Kenia, omringd door prachtige Afrikaanse mensen, wat een genot en wat voel je je dan een rijk mens om dit te mogen meemaken…